Propozycje MENu zmian w klasie 1.
Dzisiaj analizujemy proponowane zmiany w rozszerzonej
biologii dla klasy 1. Zacznijmy od tego, że zmiany są minimalne. Prawie wszystkie, naszym zdaniem,
są słuszne (racjonalne i łatwo można je uzasadnić). Dotyczy to szczególnie:
- usunięcia większości doświadczeń związanych z wykrywaniem związków organicznych w materiale biologicznym (wg aktualnych wymagań te doświadczenia uczeń powinien zaplanować i przeprowadzić sam!),
- usunięcia fibrynogenu,
- usunięcia fosforylacji fotosyntetycznej cyklicznej (ma mniejsze znaczenie niż fosforylacja niecykliczna, a do tego trudno wyjaśnić uczniom w jakich warunkach przebiega u roślin),
- usunięcia syntezy kwasów tłuszczowych (wymaganie znajomości tego procesu to po prostu przegięcie!),
- usunięcie porównania cytokinezy w komórce roślinnej i zwierzęcej (taki bzdrynek, który zapewne kogoś zirytował). Zwraca uwagę, że w punkcie II. Komórka nie zaproponowano żadnej redukcji.
- usunięcia większości doświadczeń związanych z wykrywaniem związków organicznych w materiale biologicznym (wg aktualnych wymagań te doświadczenia uczeń powinien zaplanować i przeprowadzić sam!),
- usunięcia fibrynogenu,
- usunięcia fosforylacji fotosyntetycznej cyklicznej (ma mniejsze znaczenie niż fosforylacja niecykliczna, a do tego trudno wyjaśnić uczniom w jakich warunkach przebiega u roślin),
- usunięcia syntezy kwasów tłuszczowych (wymaganie znajomości tego procesu to po prostu przegięcie!),
- usunięcie porównania cytokinezy w komórce roślinnej i zwierzęcej (taki bzdrynek, który zapewne kogoś zirytował). Zwraca uwagę, że w punkcie II. Komórka nie zaproponowano żadnej redukcji.
