Daga

Egzamin maturalny od kuchni cz. III

Porady, jak pisać odpowiedzi

Szukasz cudownego sposobu, by "wstrzelić się w klucz"? Chcesz poznać magię, dzięki której uzyskasz maksymalną ilość punktów za dane zadanie?
W trzeciej, ostatniej, części naszej miniserii maturalnej powiem Ci, jak pisać, żeby nie tracić cennych punktów. I tutaj dwa słowa wyjaśnienia. Po pierwsze nie znam się na magii, a po drugie nie jest ona konieczna, by napisać bardzo dobrze maturę. Dlaczego? Kluczem będzie słowo tracić. Wielu z was bowiem traci cenne punkty na maturze przez brak wprawy i może świadomości, jak pewne niuanse wpływają na ocenę waszej odpowiedzi. Jeśli założymy, że posiadacie solidną podstawę teoretyczną i że są czynniki, na które nie macie większego wpływu (stres może zjeść każdego, nawet najlepszego ucznia, warto też nad tym popracować, choć na blokadę czasem nie ma sposóbu i już), to pozostaje tylko jeden element, który może zawarzyć na wyniku. Poniżej znajdziecie listę wskazówek lub wręcz nakazów odnośnie pisania odpowiedzi, które musicie sobie przyswoić i ... ćwiczyć, rozwiązując zadania czy ucząc się do egzaminu. Bez tego ani rusz!
  • Pamiętaj, że egzaminator musi być w stanie rozczytać twoje odpowiedzi. Pisz starannie, nie używaj skrótów, poza tymi powszechnie znanymi i wykorzystywanymi.
  • Pisz tylko w wyznaczonym do odpowiedzi miejscu. Odpowiedzi i notatki zamieszczone w brudnopisie nie są oceniane! 
  • Używaj odpowiednich, precyzyjnych terminów biologicznych. 
  • Zwróć uwagę na zaimki, którymi operujesz. Sprawdź, czy jest jasne, do czego się odnoszą. Jeśli masz wątpliwość, przeredaguj zdanie.
  • Zanim napiszesz odpowiedź, zastanów się nad jej dokładnym sformułowaniem, użyj brudnopisu, jeśli chcesz zrobić szkic. Dopiero gdy jesteś pewny jej ostatecznego brzmienia, wpisz odpowiedź w wyznaczonym miejscu. Sprawdź ją pod kątem błędów ortograficznych i gramatycznych!
  • Jeśli się pomyliłeś, wyraźnie wykreśl błędną odpowiedź i napisz nową. Nie nadpisuj wcześniejszej odpowiedzi. Może się okazać, że odpowiedź jest nieczytelna i stracisz cenne punkty. Pamiętaj -  na maturze nie wolno korzystać z korektora!
  • Pisz krótkie, zwięzłe zdania. Długie zdania mogą prowadzić do zagmatwania i sprzeczności. Egzaminator nie czyta w twoich myślach, więc pisz precyzyjnie.
  • Zwróć uwagę na ilość punktów przy zadaniu. Często jest to wskazówka, jak długa ma być odpowiedź (podobnie ilość miejsca przeznaczona na odpowiedź). Nie rozpisuj się, jeśli masz podać jeden przykład lub jeden argument. Egzaminator nie przyzna ci więcej punktów za dodatkowe informacje, nawet jeśli są one poprawne.
  • Zwracaj uwagę na czasowniki operacyjne. Dobre rozumienie czasowników operacyjnych to połowa sukcesu.
  • Dokładnie czytaj polecenia. Jeśli masz wymienić dwa główne czynniki, to zastanów się, które są według ciebie najważniejsze i wymień TYLKO te dwa (patrz: pkt. 1.).
  • Zwróć uwagę na złożone zadania, zawierające np. dwa czasowniki operacyjne. Sprawdź, czy na pewno wykonałeś oba polecenia.
  • Szukaj wskazówek, podpowiedzi w tekście w zadaniu lub samym poleceniu. Wbrew pozorom często się tam znajdują.
  • Jeśli utknąłeś w jakimś zadaniu, rozwiąż tyle ile możesz i przejdź do kolejnego. Jeśli starczy ci czasu, wrócisz do tego zadania później.
  • Odpowiedz na wszystkie pytania, jeśli to tylko możliwe. Jeśli starczy ci czasu, to przejrzyj zadania ponownie. Nie marnuj czasu na pisanie informacji zbędnych lub wręcz nie na temat (patrz: pkt. 2).

Ponadto dwa cytaty z informatora maturalnego CKE. Są one niezwykle istotne! Do zapamiętania i ... ku przestrodze!

  1. „Jeśli w zadaniu otwartym zdający w odpowiedzi poda więcej elementów (nazw, cech, argumentów itd.), niż wynika z treści polecenia, to ocenionych zostanie tyle kolejnych elementów odpowiedzi (licząc od pierwszej), ile wskazano w poleceniu.
  2. Jeżeli zamieszczone w odpowiedzi informacje (również dodatkowe, które nie wynikają z treści polecenia) świadczą o zasadniczych brakach w rozumieniu omawianego zagadnienia lub zaprzeczają udzielonej prawidłowej odpowiedzi, to za odpowiedź taką zdający otrzyma 0 punktów.”
Matura z biologii to nie egzamin z języka polskiego, ale nie łudźcie się, że za same terminy/pojęcia biologiczne dostaniecie punkty! Wasza odpowiedź musi być logiczna i poprawna także językowo. Dlatego też warto ćwiczyć pisanie krótkich, kilku zdaniowych odpowiedzi, niekoniecznie tylko podczas rozwiązywania zadań. Tutaj pojawiają się nieśmiertelne ręcznie robione notatki. Są one przez was traktowane po macoszemu, a dają masę korzyści. Do rozważenia i sprawdzenia w praktyce!
To już ostatnia część miniserii o egzaminie maturalnym od kuchni. Zachęcam do zapoznania się z poprzednimi częściami:
Egzamin maturalny od kuchni cz.I
Egzamin maturalny od kuchni cz.II